2017. augusztus 4., péntek

Madár matricák az üvegfelületeken: Mik is ezek pontosan?

Tavaly nyáron fedeztem fel azt a szörnyű dolgot, hogy a közeli buszmegállóban naponta 4-5 madár is elhullik azért, mert neki ütköznek a buszmegálló üvegének. Sajnos csak egy madársziluett matricát ragasztottak rá az elég nagy felületre, így szerencsétlen madarak tömegesen repültek neki és haltak szörnyet. Azt is észrevettem, hogy az emberek nagy része nem tudja mire valók ezek a matricák és unalmukban a buszra várakozva rendszeresen kaparják le őket. Mivel imádom a madarakat és szívügyemnek tekintem a védelmüket, így arra gondoltam, hogy írok egy rövidke cikket erről a témáról.

Nos, kedves olvasóim ezek a fekete madársziluett matricák arra valók, hogy az üvegfelületre felragasztva onnan elijessze a madarakat. Mivel ők nem mindig látják, hogy az adott helyen üveg van, így hamar megtörténhet a baj. Magyarországon elég sok a védett faj, így fokozottabban kéne figyelnünk a környezetünkre. Nem csak a buszmegállók jelentenek potenciális veszélyt, hanem a magas épületek is, amelyeken sok az ablak, vagy az üvegből készült építmények.
Mire is való ez a matrica pontosan? A válasz igen egyszerű: ha kifejezetten ragadozó madár sziluettjét alkalmazzuk, akkor rengeteg madár messziről el fogja kerülni az üveget/ablakot. Ugyanis kísérletekkel bizonyították, hogy a madarak félnek a ragadozók árnyékától, mert képesek felismerni a sziluettjüket. Itt főleg a héja, karvaly, sólyom, esetleg sas matricák jöhetnek szóba. Sokszor látunk azonban galamb sziluetteket is, ami nem jó megoldás! Nem hogy elriasztja, de oda is vonzhatja a fajtársakat, így a tragédia még nagyobb méreteket ölthet.


Fontos tudnunk még, hogy nem csak a sziluett milyensége(tehát mindenképp ragadozó madarat ábrázoljon!) a meghatározó, hanem a mérete is. Egy apró matrica nem fogja kellőképpen megijeszteni az arra járó madarakat, hisz azt hihetik, hogy távol van a veszély, vagy észre sem veszik.
A matricára ragaszthatunk még kerek, sárga úgynevezett "rémszemeket" is, amelyek még hatékonyabbá tehetik a védelmet.

Az ablakunktól nem feltétlenül kell félteni a madarakat abban az esetben, ha kívülről szúnyoghálózva vannak. Ebben az esetben a védelem teljes, hisz a madarak nem látnak át tökéletesen a szúnyogháló miatt az üvegen, így észlelik, hogy ott van valami, nem repülnek neki.
Ha nem akarjuk összeragasztani az ablakunkat, de szeretnénk védeni a közelben élő szárnyasokat, akkor akár ki is vághatunk fekete kartonból ragadozó madár alakot és azt egy egyszerű cérnára ráfűzve az ablakba/üveg felület elé lógathatjuk. Ez is ad valamennyi védelmet.
Továbbá kisebb ablakokba jó  megoldásnak bizonyulhat a "rémszem" is. Egy nagyobb bagoly/ragadozómadár alakra ráragasztunk nagy, kerek, sárga szemeket. Ezektől biztosan megijednek az arra repülő jószágok.

Úgy érzem, hogy fontos felhívnom ezekre a figyelmet, mert tényleg sok helyen látok lekapart matricákat, amik már nem látják el a funkciójukat.
A dolgot akkor elégeltem meg, amikor a fent említett buszmegálló mellett sétálva láttam, hogy egy tengelic pár kuporog ott. Az egyik már el volt pusztulva, a másik pedig épp a párja mellett haldoklott. Szörnyű volt látni, hogy ezek az aranyos és gyönyörű kis madarak milyen véget értek az emberek miatt.
A szóban forgó tengelic.
Fotó: birdphotography.hu
Ekkor fogtam magam, az interneten kerestem madársziluett mintákat és az itthon található öntapadós matricámból kivágtam két jókora sólyom mintát. Fekete akrillal befestettem és miután beesteledett elmentem a megállóba és felragasztottam őket. Nem mertem fényes nappal, mert féltem, hogy megbüntetnek érte. Az önkormányzathoz meg hiába fordultam volna, biztosan nem adtak volna ilyen matricát vagy csak nevetség tárgyává tettem volna magam.Azóta egy elhullott madárral sem találkoztam arrafelé, pedig az egyik általam készített sziluettet valamelyik IQ bajnok félig lekaparta.
Gondolom nem tudta, hogy  miért is van ott és hát unatkozott...
Eddig mélyen hallgattam erről a tettemről, mert féltem a büntetéstől, de így névtelenül meg merem osztani veletek. Nem azért, mert hős vagy jótevő benyomását akarom kelteni, hanem mert imádom a madarakat és szeretném, ha látnátok, hogy milyen fontos lehet akár 1-2 ilyen matrica is!
Egyébként nem drága dologról beszélünk, 1000-1500 Ft-ért elég jókat lehet már kapni. Nekem csak annyi problémám volt, hogy emiatt be kellett volna utaznom egy másik városba és annak is a másik felére, ami így majdnem 3-4000 Ft-ba(a matricákkal együtt) és jó sok időmbe került volna.

Remélem, hogy a cikkem elér majd néhány emberhez és segítheti a madarak védelmét.
A témáról bővebb, részletesebb tájékoztatást a MME oldalán találhattok, ahonnan a bejegyzésemhez is szedtem néhány tippet és gondolatot.

Köszönöm a figyelmet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése