2017. december 23., szombat

Top 5 idegesítő kérdés, amit rajzosként ki nem állhatok

Minden szakmának megvannak a maga szépségei, csak gyakran ezeket az emberek nem látják. A társadalom mindent és mindenkit beskatulyáz, nincs ez másként a különböző foglalkozásokkal sem. A rendőr hülye, a művész lepukkant, az ügyvéd pénzéhes, a bíró lefizethető és még napestig sorolhatnám ezeket a sztereotípiákat. Ebben a bejegyzésben összeszedtem azt az 5 kérdést, ami szerintem a legidegesítőbb ha egy rajzosnak felteszik.


5.Miért pont művészettel akarsz foglalkozni? Olyan okos vagy, bármi lehetett volna belőled...

Nos, ezt a mondatot sokszor megkaptam a tanáraimtól, amikor hetedik osztályban eldöntöttem, hogy egy művészeti gimnáziumba akarok menni. Tény, hogy valószínűleg bármelyik iskolába felvettek volna a tanulmányi átlagom és a felvételim miatt, de egyszerűen képtelen lettem volna nem rajzzal foglalkozni.Ezt sok ember nem értheti, de szerencsére a szüleim látták és értették, így rám hagyták a választás jogát. Amikor a gimnáziumban a tovább tanulásról volt szó, akkor szintén megkaptam, hogy többre is vihetném, mint egy rajztanár. Ezektől az okoskodásoktól a falra tudtam volna mászni. Mindenkinek joga van eldönteni, hogy mit szeretne kezdeni az életével és milyen szakmát választ magának. Ha valaki színkitűnővel egy gyárban szeretne dolgozni, akkor azt is el kell fogadni. Egyébként is hajlamosak az emberek beszűkíteni a világot; a rajztudással rengeteg irányba el lehet indulni ha valaki ügyes és életrevaló.

4."Te most akkor valami művészlélek vagy?"

Ezt a kérdést idéztem, mert egyszer valaki pont így tette fel nekem. Egyrészt ebben a megfogalmazásban lapul némi lenézés is, mert sokan úgy tartják, hogy akinek művészi hajlamai vannak, az bolond.
Másrészt egy ilyen kérdésre hogyan lehet válaszolni?! A magyar nyelv szépsége(?), hogy a művész szó valami magasztosat, mást is takar és közben elkezdték ezt a szót olyanokra is aggatni, akik furcsák, mások és esetleg tehetségtelenek. A rajzos világban ha azt mondod magadra, hogy művész vagy, akkor feküdhetsz is a guillotine alá. Szerintük ugyanis ez a szó pökhendiséget takar és nem mondhatja magára akárki azt, hogy művész.
Szóval ennél hülyébb kérdést nem is tehetnél fel egy rajzosnak és nincs is rá jó válasz. Ha annak is tartod magad, akkor sem mondod ki, mert szerintem fura ez a szó és szükségtelen is.


3. Lerajzolnál engem? 

Az egyik legidegesítőbb kérdés, amit állandóan feltesznek egy rajzosnak. A portré egy elég nehéz műfaj, még ha a többi rajzi feladat jól is megy akkor se biztos, hogy az illető jól portrézik.
Ráadásul az ilyen kérdezők sose gondolnak bele abba, hogy esetleg az alkotó többet is megérdemelne egy ilyen munkáért, mint egy köszönöm. Nem dolgozom ingyen, senki nem teszi.
Abba pedig bele se gondolnak, hogy ha csak minden 10. ismerős is teszi fel a kérdést az mennyi ingyen munkát jelentene, mert mindenki szeretné a csinos pofiját bekereteztetve a falon látni...
Szóval erre a kérdésre hamar megvan a válasz, aki pedig ezen megsértődik az annyit is ér. Arról nem is beszélve, hogy nem csak magukat szokták kérni az emberek megörökítés céljából, hanem a gyereket/kutyát/macskát/szülőket stb.

2.Ti tényleg szoktatok pucér embereket rajzolni?

Az orvosjelöltek szoktak boncolni vagy boncoláson részt venni? Erre a kérdésre kérdéssel tudok felelni. Mivel a rajz alapja az anatómiai ismeret, így természetesen van aktmodell rajzolás is. El kell tudni vonatkoztatni és nem az embert, mint egyént vizsgálni. És megsúgom, hogy a modellek 90%-a kövér vénasszony vagy aszott öregember. Egy ilyen látványtól nem igazán jön zavarba az ember.


1.Hogy fogsz ebből megélni?

Én könnyebb eset vagyok, ugyanis mint már korábban említettem rajztanárnak készülök. Tanárként lesz egy fix állásom és amellett próbálok majd érvényesülni a művészvilágban is.Azoknak irritálóbb ez a kérdés, akik valamilyen képzőművészeti egyetem hallgatói. Mindenki úgy ügyeskedik, ahogy tud az életben. Utálom, amikor valaki ilyen indiszkrét. Hiába van egy embernek 5 diplomája és 5 szakmája, ha egy tejbe tök, élettelen valaki. Viszont  egy tehetséges és rátermett rajzos is viheti valamire az életben és képes lehet megélni csak a művészetből. Ez az út persze rögös és sokan választanak egy "földibb" szakmát is a művészet mellé, de senkinek nincs joga megkérdőjelezni eme pálya létjogosultságát és kereseti lehetőségeit.


Ez lett volna az az 5 dolog, ami a legjobban képes nálam kivágni a biztosítékot. Persze ez csak egy szubjektív vélemény, de azt hiszem ezeknek a nagy része más alkotókat is idegesít.

Köszönöm a figyelmet!

2 megjegyzés:

  1. Jaj, ezek a kérdések... :D
    Én néprajzon (fuj de megutáltam ezt a szakot XD) mindig azt a kérdést kaptam, hogy te most akkor lerajzolod az embereket? .-. XD

    Moro

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Neee xDDD Ez fáj.
      Úgy tűnik a suliknak az a céljuk, hogy megutáltassák veled az általad választott szakot... :'D

      Törlés