2019. április 5., péntek

10 ok, amiért a Fullmetal Alchemist Brotherhood a kedvenc animém

Ma folytatni akartam a youkaios cikksorozatot, de úgy döntöttem, hogy megemlékezem a kedvenc animémről, amit ma pontosan 10 éve kezdtek el sugározni. Ez pedig nem más, mint a Fullmetal Alchemist Brotherhood, vagy magyarul Testvériség. Összegyűjtöttem néhány pontban, hogy miért ez a legjobb anime szerintem.

Elöljáróban elárulom, hogy miért és hogyan szerettem meg ezt az animét. Amikor az Animaxen sugározták az eredeti sorozatot, azt is nagyon szerettem. Elég kicsi voltam még, általános iskolás. Akkoriban nem volt internetem, így aztán muszáj voltam azt nézni, ami a tv-ben ment. Ekkor akadtam rá az FMA-ra és első pillanattól kezdve szerelem volt. Túl későn adták az új részeket, így minden nap felvettem őket videó kazettára! Bizony, ennyire elvetemült voltam. Amikor lement az első FMA sorozat és jött az első movie (Shamballa hódítója), akkor azt is felvettem. Biztos vagyok benne, hogy a mai napig megvan az a kazetta a szekrényben. Mikor megtudtam, hogy lesz új FMA, nem győztem kivárni. Állandóan azzal álmodtam, hogy mi lesz az új évadba. Persze akkor még nem tudtam tájékozódni és utána olvasni a dolgoknak. Így egy kicsit meglepett, hogy más grafikával, de hasonló kezdéssel indult a Brotherhood.

Ekkor kötötték be nálunk a netet. Az első pár rész fent volt magyar szinkronnal az Animax oldalán és egy szombati napon ki is végzetem mindet.
Később megtaláltam indavideón az új részeket is felirattal, és elkezdődött a heti egy rész várása. Nagyon utáltam az általános iskolát, így csak az tartotta bennem a lelket, hogy minden szerdán jött egy új epizód. Később megtaláltam egy srác blogján az egész mangát magyarra fordítva(mai napig kincsként őrzöm) és azt is elolvastam. Hát valahogy így néz ki fanságom története dióhéjban. Arról már nem is beszélnék, hogy mennyit rajzoltam Edet és Winryt. :) Még egy nagyon béna képregényt is csináltam róluk egy VONALAS!!! füzetbe. :'D

Na, de eleget írtam magamról. Nézzük, hogy miért tartom annyira jónak ezt az animét.

1. A világ
Az alaptörténet és az a világ, amiben játszódik nagyon érdekes, izgalmas és jól átgondolt. Kicsit hasonlít a történelme bizonyos valós országokéra-nyilván nem véletlenül-, ami ad egy plusz löketet az egésznek. A steampunk elemek megdobják az erős katonai berendezkedésű, hódító beállítottságú Amestrist. Xing a tipikus ázsiai ország, ahol az alkímia is más, a berendezkedés pedig egy az egyben a császárkori Kínát idézi.

2. Kidolgozott történet
Egy jó anime ismérve a kidolgozott világ mellett a jó történetvezetés, a logikus felépítés és a szálak összefonódása. Az FMA nagyon erős ebből a szempontból. Minden apró dolognak meglesz később az értelme, vagy minden megtörtént eseménynek megismerhetjük később a hátterét. Izgalmas, élvezhető és minden apróságra megéri figyelni. Már legalább 12x láttam a sorozatot, de a mai napig képes vagyok új dolgokat felfedezni benne. A sima FMA sorozat ebből a szempontból számomra nagyot bukott, miután megismertem a Brotherhoodot és később a mangát is. Zagyva, olykor teljesen ellent mond a mangának, befejezetlen és rengeteg fontos karaktert kivettek belőle és beletettek másokat helyettük, akik túl sok halandzsával töltik ki a játékidőt. Ezért inkább szeretek megfeledkezni az első sorozatról.
Nagyon tetszik, hogy kerek, egész, befejezett történetet kapunk, ami lássuk be sok animénél nem így van. Igaz, hogy vannak apróbb eltérések a mangától, de az erős alapok megmaradtak.

3. Érzelmek
A jó történetből következik, hogy az érzelmi szálak is nagyon erősek ebben a szériában. Ed és Al anyjának tragikus halála, a megkísérelt humán transzmutáció, az ebből fakadó veszteségek, mind-mind csak a jéghegy csúcsai. Egyszerre képes megsiratni és megnevettetni a sorozat. Nem csak a főszereplők tragédiájának lehetünk szem-és fültanúi, de a viszonylag hosszú évad miatt(64 rész) van idő arra, hogy a mellékszereplőket, az ő hátterüket, motivációjukat és az emögött megbújó érzéseket is megismerhessük.

4. Szereplők
Rengeteg érdekes, tragikus, vicces karakterrel rendelkezik a sorozat. Nem csak azért izgalmas így, mert sok szereplő színesíti a művet, de egyes karaktereknél óriási fejlődést képes előhozni 1-1 szereplő megjelenése/eltűnése. A főszereplők és a mellékszereplők kapcsolata mindig más miatt érdekes és örökké változó. Ahogy a való életben, úgy itt is képlékenyek az emberek közötti kapcsolatok. Hol pozitív, hol pedig negatív irányba változnak és ez lendíti előre az eseményeket. Vannak, akiknek elválnak útjaik, de ha eljön az idő ismét egymásra találnak.
Nagyon sok szerethető karakterrel machinál a sorozat, nem hiszem, hogy ne tudnánk belőle kapásból 5-öt felsorolni. Emellett az antihősök is jól működnek. Találhatunk közöttük velejükig romlottakat, de olyanokkal is szembe találkoznak hőseink, akikkel nem tudunk nem együtt érezni.

5. Időkezelés
Nem feltétlenül mindig lineárisan haladnak az események. Gyakran láthatunk visszaemlékezéseket, amelyek magyarázattal szolgálnak a nézőknek bizonyos dolgokra. Ezek a visszapillantások gazdagítják a történetet, kiegészítik a hiányzó darabokat és sokkal szemléletesebbek, mintha csak Hohenheim odalökte volna a fiainak, hogy ő amúgy egy bölcsek köve, aki xerxesi. Ehelyett elmesélte az egész történetet, mint ahogy Edék transzmutációjának is szemtanúi lehetünk.

6. Karakterdesign+ grafika
Nem tudok szó nélkül elmenni a karakterek rajzolása mellett. Ha nagyon sablonos szereplőket rajzolunk, akkor arról nem biztos, hogy bárki megmondja elsőre, hogy miből vannak. Viszont az FMA-t Himoru Arakawa (a mangaka) egy olyan karakterdesignnel készítette el, ami igazán egyedi és semmihez sem hasonlítható. A törpe, acél karú és lábú alkimista, és az óriás páncélos öccse nagyon egyediek, de a többi karakterre sem lehet panasz. Eleve a mangakának van egy egyedi rajzstílusa, amit az alkotók jobban visszaadtak a Brotherhoodnál, mint az eredeti FMA sorozatban.
Eleinte furcsa volt az első sorozat után látni a második karaktereit, színeit és grafikáját, de hamar megszoktam és megszerettem. A mai napig megállja a helyét a megrajzolás, a harcjelenetek jól meg vannak csinálva, bár a CGI-t még mindig nem szereti a szemem.

7. Zene
A sima FMA sorozatnak is nagyon jó volt a zenéje, de most kifejezetten a Brotherhoodról szeretnék írni. Az első opening(Yui-Again) ugyanis a kedvenc anime op-m ever. A hangulata, a szövege, a képisége számomra a leginkább visszaadja a sorozatot. A többi op és ed is nagyon jó, de nekem örökké ez marad a kedvencem. Az OST-ok is nagyon el lettek találva, zseniális zenéket írtak hozzá. Egy animén nagyot dob az, ha a történet komolyságához illő, ütős zenével spékelik meg. Szerintem ez itt minden esetben sikerült.

8. Alkímia
Itt az alkímia kicsit másképp működik, mint a való életben. Mégis egy jól átgondolt, logikus dolog. Nem csak egyfajta mágia, ami csak úgy van a világban. Szigorú szabályok kötik, nem varázsolgathat mindenki kénye kedve szerint. Ugyanis megvan az ára mindennek, ahogy a valóságban is. Ráadásul arra is választ kapunk, hogy miért működik másként a xingi rentanjutsu, mint az amestrisi renkinjutsu. Az alkímia világa elutasítja istent vagy a vallásokat, mert észérvekkel próbál magyarázatot adni a világ dolgaira. Ez ennek a világnak a tudománya, ami szörnyű titkokat rejt. (Mint valószínűleg a valódi tudományos kutatások is.) A bölcsek köve, kimérák, homunculucok stb. Ezek mind létező fogalmak, de itt egy nagy egész részei is, ami egy egész ország pusztulásához vezethet.

9. Tanulság
Rengeteg mondanivalóval szolgál az FMA, többek között foglalkozik a rasszizmussal, vallásos eszmékkel(Isten léte vagy nem léte, vallási fanatizmus stb.), az emberi gyarlósággal, a tudománnyal( erkölcsi határai), az állam és katonaság mindenhatóságával, próbálja megmutatni, hogy nem minden fekete és fehér. Minden dolog mögött áll valami vagy valaki nagyobb, aki/ami irányítja  a háttérből a dolgokat. Edék meghiúsult transzmutációján keresztül próbálja megtanítani azt, hogy ne menjünk túl közel a Naphoz.
Egy új generáció képes változást hozni és ezért meg kell bocsátaniuk a múltban, az ősök által elkövetett bűnöket. Két nemzet csak így foghat össze és válhat erősebbé, ha nem a múlton búsongnak, hanem a jövőt építik.
Ez csak pár gondolat  mindarról, amire ez a remek sorozat megtaníthat minket.

10. Ed+Winry szál
Amit mindig is hiányoltam ez első évadból, az a Brotherhoodban végre megjelent! Winry szerepét nagyon lecsökkentették az eredeti FMA-ban, amit a második sorozat korrigált. Mindig is érződött, hogy van köztük valami és végre be is teljesedett a dolog a Testvériségben, aminek nagyon örültem. Mindig is nagyon reméltem, hogy összejönnek majd. A lánykérés pedig nem is lehetett volna jellemzőbb Edre, mint ez... :'D


Azt hiszem már nem lesz olyan anime, amit jobban szeretnék ennél. Valószínűleg túl elfogultan írtam róla, de ezt nézzétek el nekem, mert elkapott a nosztalgia. 

Búcsúzóul itt hagyom a kis FMA szentélyemet. (még vannak posztereim is ^^)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése