2017. május 18., csütörtök

Hogyan viselkedj egy cosplayerrel?

Forrás:Yayacosplay
Nemrégiben került megrendezésre a debreceni PlayIT, ahol cosplayesként megint ugyan azokba a viselkedéstípusokba botlottam bele, amik már eddig is zavartak. Szeretném végre leírni, hogy mik azok, amik lehet, hogy neked egy rendezvényen fel sem tűnnek, de egy cosplayest nagyon zavarhatnak vagy bánthatnak. Remélem lesz olyan, aki elolvasva ezt a kis bejegyzést változtat majd a viselkedésén, amit esetleg eddig észre sem vett.

Ami alapvetően hiányzik szerintem a mai világban az emberekből, az a figyelmesség. Az teljesen mindegy, hogy milyen minőségű cosplayben van az illető, de mindenkinek tudnia kell, hogy általában az ember belead mindent a jelmezébe, amit csak tud. Az idejét, az energiáját és a pénztárcáját nem kímélve igyekszik az adott karaktert megformázni. Gyakran egy- két ruhadarabot vagy kiegészítőt nem olyan strapabíróra sikerül megcsinálni, így a cospalyernek ügyelnie kell ezeknek az épségére. Általában nem ezzel van a gond, mert ugye ő tudja, hogy mik a sebezhető dolgok a szettjében, de az emberek nem. Mindenki próbálja kímélni a kis cumóját, de ha állandóan neki mennek, akkor elég nehéz vigyázni a cosplayre.

Az elsődleges dolog tehát az, hogy óvatosan közelítsük meg a jelmezes embereket. Ha lehet, akkor kerüljük ki őket és ne próbáljunk meg minden áron átgázolni közöttük, mellettük, rajtuk csak azért, hogy a sorban egy milliméterrel előrébb jussunk. Én mindig ügyelek a körülöttem lévőkre, hogy meg ne csapjam őket a pálcámmal/kaszámmal vagy le ne fejeljek valakit a szarvammal. Ezt viszont visszafele nem kapom meg.
Egy con alkalmával annyiszor neki mentek-az egyébként nem túl nagy-szárnyamnak, hogy fél óra alatt eltört és lekonyult. Igyekeztem óvatosan közlekedni, de senki nem volt a munkámra tekintettel.
Ahogy észre vettem ez a probléma nem csak engem érint. A PlayIT-n egy lánnyal hosszasan háborogtunk azon, hogy mennyire nem vigyáznak ránk. A fegyverét akkor már eltörték, mert állandóan neki mentek. Próbáltam a testemmel védeni, de akkor meg engem borítottak majdnem fel. Ami nem volt nehéz, mert nem nagy felületen érintkezett a talajjal a lábam és alig tudtam megállni.
Tehát ha kimerészkednétek egy ilyen rendezvényre, akkor kérlek ügyeljetek a cosplayesekre! Nem kérek én nagy dolgot csak annyit, hogy ne menjetek nekik.

A másik zavaró dolog az, amikor a hátam mögött hangosan próbálják megfejteni, hogy vajon kinek öltöztem be? Eleinte elengedem a fülem mellett, de amikor már 10 percig ezen vitatkoznak az elég bántó tud lenni. Egyrészt az embernek eszébe jut, hogy vajon azért nem ismerik fel, mert ennyire rossz? Másrészt ha hangosan képesek fejtegetni a dolgot, akkor inkább jöjjenek oda és kérdezzék meg. Tényleg! Nem sértődöm meg, szépen elmondom, hogy ki vagyok és minden oké. Tudom, hogy sokan azért nem kérdezik meg, mert nem akarnak vele megbántani, de sokkal bántóbb az, ha 10 percig csak azt hallgatom, hogy ki nem vagyok.

Azt se szeretem, ha az emberek hangosan minősítik a cosplayert. "De béna!", "Vele nem akarunk fotót." stb. Senki nem profi szinten kezdi és lehet, hogy pénze sincs arra, hogy jobb anyagból készítse el a jelmezét, de attól még szereti csinálni és ha ebbe időt és energiát feccölt, akkor tiszteljük meg annyival, hogy nem ócsároljuk a munkáját. Biztosan lesz jobb is, de azzal nem segítünk neki, ha kigúnyoljuk. Sajnos ilyenre is láttam már példát és elég elkeserítő volt. Ha semmiképpen nem tudunk mellette elmenni, akkor inkább hasznos tanácsokkal lássuk el, persze csak ha igényli.

A következő számomra idegesítő viselkedés az, amikor egy kis csoport ott áll mögöttem 10 percig és nem mernek tőlem képet kérni. Amikor valaki hetekig vagy hónapokig dolgozik egy jelmezen, akkor nagyon nagy elismerés az számára, ha minél többen kérnek tőle/róla fotókat.
Higgyétek el, hogy szeretünk fényképezkedni és pózolni, hiszen egyrészt ezért is vagyunk ott. Megformáljuk a kedvenc karakterünket és közben szívjuk magunkba az elismerést. Persze van még ezer ok, amiért jó cosplayezni, de a fentebbiek is ezek közé tartoznak. Szóval had ne kelljen már nekem megkérdeznem, hogy akartok-e velem képet?
Tudom, hogy ebben a közösségben sok olyan ember van, aki alapvetően nem mozdul ki és nem szeret másokkal beszélni. Esetleg valamilyen betegsége is van. Találkoztam már nem egy ilyen esettel és számomra óriási megtiszteltetés az, hogy ha 10 perc topogás és utánam kajtatás után megszólít.
Az ilyet általában észlelem és kivárok, hogy ettől is nőjön az önbizalma.
De aki egészséges és nincsenek ilyen gondjai, azok legyenek határozottak. Nem harapunk és szinte soha nem mondunk nemet egy fotóra vagy egy kis beszélgetésre.

A conokon és hasonló rendezvényeken sokféle ember verődik össze. A félénk kockák a legártalmatlanabb típusok, de amit a legjobban utálok, azok a nyomulós perverzek. Amikor oda megy hozzád fotót kérni és csak azt veszed észre, hogy közelebb bújik, mint ahogy az neked kényelmes vagy a keze kezd levándorolni a derekadról. Persze velem szerencsére nem igazán fordult még elő ilyen, de sok rémtörténetet hallottam és olvastam a fogdosókról. Általában én hamar tudtára adom az embereknek ha valami nem tetszik, nálam szerencsére nem mernek próbálkozni. Plusz az is segít, hogy általában a barátommal mászkálok, aki nem egy elhanyagolandó tényező és nem vág túl barátságos fejet. Ezen kívül szeretnek beszólogatni, bekóstolni az embernek. Ezt általában figyelembe se veszem, de úgy gondoltam, hogy érdemes róla szólni pár szót.
Ha valamilyen durvább dolgot észlelünk, akkor szóljunk a szervezőknek, mert a cosplayer nem azért van ott, hogy fogdossuk.

És ha már a fogdosásról esett szó, akkor ügyeljünk arra, hogy ne piszkáljuk túlzottan a jelmezt vagy a
Forrás: Yayacosplay
kiegészítőket.
Utálom, amikor valaki kérdezés nélkül kikapja a kezemből a fegyveremet és elkezd vele hadonászni. Egyrészt az ember félti a nehezen összehozott munkáját, másrészt én se megyek oda random emberekhez és kapom ki a kezükből a nekem tetsző dolgokat.
Lehet, hogy a kedvenc karaktered, de ő egy ember és nem egy figura. Nem lehet tudni, hogy miként reagál valaki arra, ha csak úgy odamész hozzá és kiszeded a kezéből a fegyverét, leveszed a maszkját, megpiszkálod a parókáját és a többi.

Vannak olyan elvetemültek is, akik ismeretlenül a cosplayer vagy bárki más nyakába ugranak, mert miért ne?
Kérlek, ne tegyétek! Én kifejezetten utálok idegen emberekkel ilyen közeli testi kapcsolatba kerülni és nem tudhatjátok, hogy milyen károkat okoztok ezzel a hirtelen akcióval a jelmezben.
Továbbá nem kell beleüvölteni orrhangon a fülünkbe, hogy "Úúúúú XY! Imádlaaaaaak!!". Elhiszem én úgy is, ha közben nem süketülök meg.

Rigolyásnak tűnhetek, de amikor egész nap ilyenek történnek velem, akkor az már kicsit sok, és ez a cikk direkt azért született, hogy kiemeljem azokat a viselkedési formákat, amik egy cosplayer dolgát megnehezítik.
Ezek mellett persze rengeteg csodálatos élménnyel leszünk gazdagabbak és nagyon sok kedves és figyelmes emberrel találkozunk. Ha olyan kibírhatatlan lenne, akkor senki nem csinálná.
De mint mindennek, a cosplayezésnek is megvannak a maga árnyoldalai és úgy gondoltam, hogy ez a kis bejegyzés talán segíthet egy kicsit abban, hogy az emberek jobban megértsenek minket.
Nem vagyunk mi különlegesek, vagy külön faj, akikkel máshogy kell bánni. Egyszerűen csak rá szerettem volna világítani néhány olyan viselkedés formára, ami egy cosplay-szűz embernek nem tűnne fel. Remélem, hogy a cikkem eléri a célját.

Köszönöm a figyelmet!

2 megjegyzés:

  1. Sya.

    Nekem nagyon tetszett a cikk, remélem, hogy sok emberhez el fog jutni, mert tanulságos. 🤗

    Ölel,
    Kanna

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Köszönöm, örülök, hogy tetszett és hogy volt benne számodra valami tanulságos dolog. :)

      Törlés