2018. augusztus 8., szerda

Hibák, amiket minden kezdő rajzos elkövet

Halihó! Picit eltűntem az internet süllyesztőjében, de eléggé lefoglalom saját magam. Jelenleg 4 aktív blogom van, írom a történtemet, csinálom a rajzos blogom, van egy személyes blogom és ugye itt van ez az oldal is. Mivel a nevéből adódóan mindennel foglalkozik, ami érdekel, így ma egy rajzzal kapcsolatos bejegyzést hozok nektek. Én is voltam egyszer kezdő rajzos és sajnos az alább felsoroltak mindegyikét elkövettem, de az ember a hibáiból tanul.És hogy lássátok nem vizet prédikálok és bort iszom, így a saját rajzaimon keresztül mutatom be a bakikat.

1. Rossz beidegződések:
Gyermekkorunkból rengeteg, rajzilag helytelen beidegződés marad meg, például a fehér lapra kékkel rajzolt felhők. Mindenki tudja, hogy az ég a kék és a felhő a fehér, de mégis rengeteg embernél látom, hogy kapásból kéknek készíti a felhőket, ha fejből rajzol. Ilyen beidegződések még a tönk fák, amiknek a törzsvastagsága nem változik és a gyökereik szálakból állnak. A tönk fákról egyből eszembe jutnak a tönk emberi nyakak, amik szintén ilyen elven működnek, tehát két vastag párhuzamos vonal köti össze a fejet a testtel. Ez nem így van. Bele se gondolunk, hogy mennyi ilyen beidegződés van bennünk, hiszen természetesnek vesszük, az óvónéni vagy anyukánk így mutatta meg régen. Ahhoz, hogy komolyabban elkezdhessünk foglalkozni a rajzzal más szemléletmódra van szükségünk. Ezeket a dolgokat el kell felejteni és meg kell tanulni megfigyelni a dolgokat.



2. Vázlat hiánya:
Mikor kezdő rajzos voltam én is beleestem abba a hibába,  hogy fogtam egy képet és csak úgy elkezdtem lemásolni bele a vakvilágba. Elkezdtem a lap közepén és kilyukadtam valahol. Persze aki nagyon profi, annak így is menni fog a rajzolás, de azért ehhez évtizedek kellenek és akkor se biztos,  hogy jó ötlet mindenféle vázlat nélkül nekiugrani egy munkának. A vázlat a mi érdekeinket szolgálja, segít elhelyezni a dolgokat a térben, kicsit komplexebb képet ad arról, hogy miként fog festeni a művünk és segít arányosan és helyesen elkészíteni a dolgokat. Persze vázolni is meg kell tanulni, akármilyen furán hangzik is. Egy vázlatot nem érdemes 10-15 percnél tovább rajzolni, nem kell túlságosan kidolgozni, hiszen ez csak egy kapaszkodó, egy mankó ahhoz, hogy a készülő munkák jobb legyen. Bármilyen színes munka előtt érdemes színvázlatot készíteni, így jobban láthatjuk, hogy mik azok a színek, amik összepasszolnak.
Ez a 2010-es rajzom a vázlat hiányának és
a rossz kompozíciónak is beillik.
3. Rossz kompozíció:
Ez a pont szorosan kapcsolódik az előzőhöz. De ne szaladjunk annyira előre! Mi is az a kompozíció? Röviden képi elhelyezés, a művészetben a dolgok egymáshoz való viszonyulása, elhelyezkedése a térben. A kompozícióval is rengeteg mindent ki lehet fejezni, de ezt most nem szeretném bővebben kifejteni. Ha érdekel benneteket a helyes komponálás, akkor nézzetek utána. :)
Viszont az előbbi gondolatmenetemet folytatva: a vázlat segít a komponálásban is, hiszen külön kompozíciós vázlatot is szoktunk készíteni egy-egy műhöz. Rengetegen elkövetik azt a hibát, hogy a lapot nem tölti ki a munka, vagy a közepére csinálnak valamit, vagy a széleire, de sehogy sem alkot egészet a kép. A kompozíció az egyik legalapvetőbb és legfontosabb dolog egy rajznál: ha csúnya a kompozíció, akkor hiába rajzolsz hiperrealistán, mert a munkád alapjaiban rossz. Erre nagyon oda kell figyelni, utána kell nézni és megtanulni a helyes komponálást, a jó képkivágásokat stb. Sok gyakorlás után már rá sem fogsz görcsölni erre, mert annyira rááll a szemed a helyes kivágásokra, elhelyezésekre, hogy fel sem fog tűnni.

4. Csak alapszínek használata:
Ez már inkább festészet, de mivel sokan egyből abba vágnak bele, így azt hiszem ennek is itt a helye a felsorolásban. Bár egy alap rajztudás nélkül szerintem nem sok értelme van festeni, mert a hiányos rajzi dolgokat nem fedi el a tempera. Soha ne használjátok a tubusszíneket, mindig törjétek, keverjétek valamivel. Nagyon nem szép a tubus sárga vagy zöld szín. Az életben sem minden csak vörös meg kék. Keverednek hozzá más színek, a tárgyak színei, a fényviszony mind-mind hatással vannak a színekre. Ezenkívül egy festmény úgy szép, ha olyan színek is megjelennek, amik igazából nincsenek ott, de az alkotó érzi, és odafesti. Érdemes komplementer színpárokat használni és a feketét soha ne vigyük fel önmagában. A feketét meg kell törni valamivel, vagy egyáltalán ne is használjuk. Sötét árnyékokhoz sokkal jobban szereti a szakma a nagyon sötét ibolyát, kéket vagy barnát.
De nem csak a festményeknél van ez így, a színes ceruzákat is bátran használjuk. Ha jó minőségűt veszünk, akkor több réteget is fel tudunk vinni a lapra, amik fedik is egymást. Nézzetek tutorial videókat ezekről a dolgokról, sokat segítenek.

5. Grafit kenése:
Minden valamire való rajztanár rémálma az, amikor a gyerekek elkezdik kenegetni a grafitot. A grafit nem erre van kitalálva: kifényesedik és foltos lesz. Ha művészeti iskolába mentek, akkor gyorsan felejtsétek el a grafit kenegetést, mert a rajztanártól nagyon csúnya szidásra számíthattok, erre nagyon szoktak harapni. Ha mindenképpen ki akarjátok élni a kenegető vágyaitokat, akkor vegyetek égetett szenet(ne préseltet, mert az nagyon erős és nehéz visszaszedni) és Ingres papírt és annyit kenhetitek a szenet, amennyit jól esik. Ha látjátok különböző tanfolyamokon a kenegetést, akkor azt javaslom, hogy meneküljetek, mert nagy szakmai dolgokra ott nem számíthattok. Ha tónusátmenetet akartok elérni a grafittal, akkor több rétegben vigyétek fel a lapra és kicsit eltérő vonalirányokkal dolgozzatok. Használjatok puha ceruzát, felejtsétek el a HB-ssel való munkát. Az maximum vázolásra alkalmas. Vegyetek B-s ceruzákat és azokkal próbálkozzatok.
Nem csak a kenés, de a 2011-esen csak HB-s ceruzát használtam,
míg a '15-ösön már B-seket.
6.Rossz eszközhasználat:
Igaz, hogy az előbbi pont is ehhez kapcsolódik, de az akkora bűn, hogy külön ki kellett emelni. Egy rajznál rengeteget számít az eszköz és annak használata. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy egyszerű műszaki, vagy még rosszabb esetben nyomtató lapra kezdenek el festeni. Ez még annyira nem is szörnyű, ha tempera és egy vastag műszaki karton találkozásáról van szó. Azonban a festéshez vastagabb, más rostú lapra lesz szükség, főleg ha az ember akvarellel(vízfesték) dolgozik. Már a nagyobb papír írószerekben is lehet kapni akvarell kartont, ami kicsit borsos árú, de nem kell a legdrágábbat venni. Ez a lap nem fog felpúposodni, ha nagyon vizes festéket viszünk fel rá. Krétatechnikához Ingres papírt kell használni, ennek a felülete göcsörtös és megfogja a krétaport, így több rétegben is dolgozhatunk. Soha ne dolgozzunk festékkel vagy krétával nyomtató- vagy műszaki lapra. Sokszor futok bele olyanba is, hogy elkent grafitra színes ceruzával dolgoznak. NE!
Továbbá ne kenjétek rá a falra a temperát, mert ha a falfesték is vízbázisú és lemosható, akkor egy átfestésnél hatalmas kínlódásra számíthattok. Akrillal se fessetek falat, egyszerűen eltüntethetetlen(főleg ha sok rajta a sötét szín). Vegyetek erre alkalmas festéket. Lehet, hogy drágább, de sokszor megéri megvenni azokat az eszközöket, amik az adott technikának lettek kitalálva. Nem véletlenül...

7.Anatómia hiánya:
Persze egy kezdőtől nem kell azonnal egy Davinci anatómiát várni, de fontos ennek a fejlesztése és az ismerete. Sokan-köztük én is-elkövetik azt a hibát, hogy anime figurákat kezdenek el rajzolni. Ezzel semmi gond nincs, egy darabig jó, de aztán komolyabban el kell kezdeni tanulmányozni az emberi testet. Persze ez nagyon nehéz feladat és rengeteg gyakorlást igényel, de enélkül nem lehet egy rajz igazán szép. Az anime karakterek is az emberi test arányaira épülnek, csak torzításokkal. Ezek a torzulások beidegződhetnek, ezért nem szokták szeretni a rajztanárok az anime/manga figurákat. Én kevésbé tartom rossznak ezt a dolgot, nálam semmi ilyen nem volt jelen. De semmiképp nem szabad beérni ezen karakterek rajzolásával!


8. Másolás:
A másolás nagyon fontos, kezdőként az egyik legfontosabb. Megtanít figyelni és koncentrálni, de egy szint után muszáj túllépni a képről másoláson. El kell kezdeni a környezetünket, tárgyakat másolni, mert 3D-ről sokkal nehezebb leredukálni valamit 2D-re, mint egy eleve 2D-s képet lerajzolni 2D-ben. Ezután már illik saját alkotásokat is készíteni, nem mindig csak a mások ötletét újraalkotni. Sok ember megelégszik azzal, hogy tökéletesen képes egy fényképet lemásolni, de ha élő modell után kell rajzolni, akkor igencsak beletörne a bicskája. A kulcs mindig a térben van! Sokkal többet fejlődünk, ha térbeli dolgokat másolunk, mint ha képről nézzük a dolgokat. Ha pedig az animés vonalon maradunk, akkor el kell kezdenünk kiépíteni a saját karaktereinket és a saját stílusunkat. Tudom, hogy a Narutos képek másolására több lájk érkezik, de attól még nem tudsz rajzolni, hogy másolni képes vagy.

9.Rossz fénykép:
Egy alkotásnál rengeteget számít az is, hogy miként fényképezed le. Ha egy sötét szobában egy 2 megapixeles kamerával, messziről lefotózod a munkádat, akkor ne várj csodát. A mai világban mindenki az interneten keresztül népszerűsíti az alkotásait, így fontos hangsúlyt fektetni az igényes fényképezésre is. Az sem baj, ha Photoshoppal kicsit belenyúlsz a színeibe, a kontrasztba, ha így jobban visszaadja a munkádat. Mindig legyen körülvágva, ne legyen benne a környezete meg az összes ceruza, amivel csináltad. Rengeteget dob egy rajzon, ha igényesen van befotózva.

Köszönöm a figyelmet!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése